PEPPES

 
 
 

KUNDE: UMOE RESTAURANTS

FERDIGSTILT: 2015-2017

STED: OSLO,TRONDHEIM,LARVIK,MO I RANA ETC.

PEPPES_RISS.jpg
PEPPES OSL.jpg

Peppes Pizza  

Revitalisering av pizzapioneren

 

Norges Eldste Pizzakjede ble startet i 1970 av amerikaneren Louis Jordan og hans norske kone Anne. Peppes første restaurant på Solli Plass i Oslo ble til ved hjelp av rivingsmaterialer fra en gammel låve. Sammen med en garnityr av antikviteter og snurrepiperier gav ekteparet Jordan liv til den norske pizzapuben- eller ”pizzafjøset”, både som stil og som sosial institusjon. Siden starten i 1970 har Peppes vokst til å telle omkring 80 enheter spredt rundt i hele Norge, på små og store steder, på hovedgater og kjøpesentre.

Dagens utrykk speiler i hovedsak opprinnelsen; fjøs og låve fylt opp med nostalgiske gjenstander og bilder. Opp gjennom tiden er det gjort flere forsøk på konseptfornying, noe som har resultert i store sprik i hvordan de ulike restaurantene framstod, og i stor grad utvanning av utrykket og stemningen som var med på å bygge merkevaren Peppes Pizza. 

 

Vinteren 2013 ble RISS gitt oppdraget å lage en ny prototyp med kjedens virksomhet i Karl Johans gate 1 som pilotprosjekt. Med bakgrunn i historien har vi analysert Peppes Pizza som kulturfenomen og kjedens karakter og posisjon i markedet. Vi har brukt undersøkelsene som grunnlag for et nytt utrykk. Ambisjonen er å endre konseptet fysisk, men på en slik måte at Peppes personlighet fortsatt står klart fram, i en revitalisert og aktualisert form.

 

 

 

 

 

RISS-jpg
PEPPES _RISS.jpg

Vi har endret konseptet, med vekt på urbanitet og modernitet. Peppes amerikanske opprinnelse utgjør et viktig konseptuelt grunnlag, men det amerikanske tilkjennegis på en subtil måte uten bruk av klisjeer og ikoniske referanser. De amerikanske referansene er å finne i teksturer, materialitet og patina, og i den røffe måten elementer er sammenstilt på. Vi søker fremdeles en koselig, lun, intim, trygg og stolt atmosfære. Konseptet skal tilpasse seg sted og lokale forhold over hele Norge. Vi formulerer det som at restaurantene skal ha samme mor, men de kan ha ulik far. Formålet med det er å unngå et typisk homogent kjedeutrykk, men isteden utvikle en merkevaregrammatikk som er unik for Peppes.

Merkevarebygging har stått i senter for utviklingen av konseptet. Helhet, relevans og deltagelse er nøkkelord. Alle kontaktpunkter har blitt fornyet. Deriblant logo, meny, krydderapotek, og bordplater. Alle elementer er spesialtegnet og utviklet for konseptet så som lysestaker, pizzabrett til bordplater, dekorelementer, innredning og uniformer.

Petter Abrahamsen